Komunikacija: 6 uvek dostupnih mogućnosti

 

Verujem da smo svi bili u situaciji da pomislimo kako u komunikaciji nemamo mnogo opcija, tj. da imamo samo jednu moguću reakciju. Ovaj tekst ima za cilj da prikaže bar 6 mogućih različitih reakcija u bilo kojoj situaciji. Pošto će biti reči o komunikacijskom modelu ego stanja iz transakcione analize, neophodno je da najpre ukratko bude objašnjen pojam ego stanja.

Strukturalni-dijagram

 

Ego se obično definiše kao onaj deo psihičke strukture za koji kažemo ,,to sam ja“, ego je grčka reč koja doslovno i znači ,,ja“. Ego stanja su načini na koje se ego ispoljava. Na slici iznad je predstavljen strukturalni model ego stanja pri čemu se izdvajaju ego stanje Roditelj, egostanje Odrasli i ego stanje Dete. U ego stanju Roditelj nalazimo se kada osećamo, mislimo ili se ponašamo kao neke za nas važne osobe (roditelji, nastavnici, autoriteti), u ego stanju Deteta smo onda kada osećamo, mislimo ili se ponašamo onako kako smo to radili kada smo bili deca, a u ego stanju Odrasli se nalazimo onda kada su naše emocije, misli i ponašanje u skladu sa ovde i sada situacijom, nevezano za ranije periode razvoja, za autoritete ili neki naučeni obrazac. Zato, kada se ponašamo tako da vrednujemo, kritikujemo, negujemo kažemo da smo ,,u Roditelju“, kada se zabavljamo, prkosimo ili se adaptiramo kažemo da smo ,,u Detetu“, a kad procesuiramo informacije, odlučujemo i zapažamo realistično onda smo ,,u Odraslom“. Tako dolazimo do komunikacijskog modela ego stanja koji je prikazan na slici ispod.

Screenshot_11

Svako od navedenih ego stanja je jedan od načina na koji nešto možemo reći, što znači da istu stvar možemo reći na bar šest različitih načina. Time dobijamo više mogućnosti da komuniciramo kvalitetnije. Kada se šef obrati zaposlenom ozbiljnim tonom i rečima ,,Kolega zaista nije u redu da svoj posao ne radite onako kako to od Vas očekujem.“ zaposleni, poznajući komunikacijski model ego stanja najpre može zaključiti da mu se šef obratio iz ego stanja Kritikujući Roditelj, a na to može odgovoriti iz bilo kog svog ego stanja.

Primeri odgovora zaposlenog:

Kritikujući Roditelj: ,,Prvo, ne obraćajte mi se tim tonom, a drugo, vaša su očekivanja prevelika.“

Negujući Roditelj: (nežnim i zabrinutim tonom) ,,Šefe, vidim da Vas je ovo baš potreslo. Dozvolite mi najpre da Vam pomognem da se smirite kako Vam ne bi pozlilo.“

Odrasli: ,,Uviđam svoje greške. Na koji način mogu nadoknaditi štetu koju sam naneo ovom projektu?“

Slobodno dete: (razdraganim glasom) ,,Šefe, ajde da popijemo po kafu, a posle ćemo sve ovo srediti.“

Adaptirano dete: (snuždeno) ,,Izvinite molim Vas, ovo se neće ponoviti.“

Prkosno dete: (buntovnim pogledom) ,,Ma kao da su te greške toliko važne.“

Cilj ovog primera je da pokaže da imamo više opcija kada pomislimo da nam je komunikacija sa nekim u ćorsokaku. U zavisnosti od toga šta želimo da postignemo i kakav je stil komunikacije našeg sagovornika možemo koristiti neko od ego stanja koja su nam na raspolaganju. Na taj način ojačaćemo svoje komunikacijske sposobnosti, a o odnos sa drugima može biti kvalitetniji i prijatniji.

 

Advertisements

2 thoughts on “Komunikacija: 6 uvek dostupnih mogućnosti

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s